tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post2713345433774504251..comments2023-06-01T17:49:20.564+03:00Comments on Peruskoulupesula: Emme seiso jättiläisten harteillaAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10014192965025673526noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-67093135596552013642016-04-25T21:35:07.953+03:002016-04-25T21:35:07.953+03:00Tuolla näköjään joku muukin valittaa yliopiston ry...Tuolla näköjään joku muukin valittaa yliopiston ryhmätöistä. <br /><br />http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=5078763&t=5078438Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-20021700323838330522016-04-17T21:56:48.976+03:002016-04-17T21:56:48.976+03:00Juuri niin, ilmiöt eivät ole sama asia kuin TVT ei...Juuri niin, ilmiöt eivät ole sama asia kuin TVT eikä monialaisiin kokonaisuuksiin välttämättä tarvita tietotekniikkaa lainkaan. Nyt meillä ollaan tekemässä ilmiöitä ja digiloikkaa yhtä aikaa, joten luonnollisesti moni yhdistää nämä, mutta ne ovat ihan eri asioita.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-90345684462148736362016-04-17T18:53:04.507+03:002016-04-17T18:53:04.507+03:00Totta, koulu kehittyy vain uutta kokeilemalla. Toi...Totta, koulu kehittyy vain uutta kokeilemalla. Toivon että ilmiöopetus tuleekin olemaan paljon muuta ja enemmän kuin selaa ja kelaa ja pelaa "tieto""verkkoja"-tyyppistä sekundääristä toimintaa. <br /><br />Esim. todellisia ajattelun taitoja ei harjoitella niin vaan vahvassa vuorovaikutuksessa m y ö s tiedollisen ja taidollisen ohjaajan johdattelemana. <br />Kato-ite-tosta- pedagogia saattaa olla ihanne meille aikuisille muttei välttämättä lapsille ja nuorille, jotka edelleen tarvitsevat aikuisia koulussakin. <br /><br />Mutta j o s lukutaidon ja ajattelun eri osalueet tulevat ilmiömenossa paranemaan vähänkin nykyiseen tilanteeseen verrattuna niin lopetan skeptisyyteni heti siihen paikkaan. Tietenkin tähän onnistumiseen tarvitaan muutakin kuin pädien räpläämistä. Kovin mone ope vaan kuvittelee että ilmiö = kuin lisää tvt:tä ja muovista teknosäläsoftaa. Tämä väärä lähtöruutu kannattaisi korjata jo heti alussa. Nyt tuo käsitys on vahvasti valitettavasti vallalla. Ilmiöissä tvt on vain yksi monista välineistä, onhan? <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-10871467045575911162016-04-16T22:20:49.751+03:002016-04-16T22:20:49.751+03:00Kiitos kommentista.
Netin ja somen kautta opettaj...Kiitos kommentista.<br /><br />Netin ja somen kautta opettajat voivat tosiaan kertoa toisilleen kokemuksiaan luokkahuoneiden seinistä piittaamatta, ja sen vaikutukset alkavat ehkä pikku hiljaa näkyä. Toivotaan parasta.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-17476762126269501792016-04-16T22:19:04.979+03:002016-04-16T22:19:04.979+03:00Kiitos kommentista.
En oikein usko, että esim. i...Kiitos kommentista. <br /><br />En oikein usko, että esim. ilmiöopetukseen lähdettäisiin siksi, että se säästäisi omaa vaivaa: ainakin oman kokemukseni mukaan tutkivien ryhmien ohjaaminen on paljon työläämpää (joskin myös palkitsevampaa)kuin luennointi.<br /><br />Pedagogisilta ihmiskokeilta emme voi välttyä, mikäli haluamme kehittää oppimista. Jos kaikki olisivat aina ajatelleet, ettei oppilaiden koulua saa vaarantaa, ei meillä olisi peruskouluakaan.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-39042310242459934032016-04-16T16:25:25.552+03:002016-04-16T16:25:25.552+03:00Mitä opettajat tekevät vuosi toisensa jälkeen yhä ...Mitä opettajat tekevät vuosi toisensa jälkeen yhä uudestaan ja uudestaan? Luennoivat teoriaa. Tämä tehdään 1000 koulussa jokaisessa hieman eri tavalla. Miettikää oppiaineita, joiden sisältö ei vuosien mittaan juuri muutu. Mikä on opettajan tehtävä? Auttaa ymmärtämään asioita vai käyttää aikansa kertomalla, miten asiat ovat. Väitän, että tulevaisuudessa opettajan ei tarvitse tuhlata aikaansa teorian kertomiseen luennoilla. Teoria on luettavissa ja katsottavissa esim. videoilla. Opettajan tehtävä on pyrkiä ymmärtämään opiskelijan maailma ja sovittamaan uusi asia siten sinne päähän, että vastaanottaja sen ymmärtää. Teknologia mahdollistaa tiedon kumuloitumisen jatkossa myös opettajan työssä. Nykyisin opettamisen kehittäminen on jokaisen oma asia. Sillä ei voi tienata, kuten kirjojen kirjoittamisella. Nykymaailmassa on pulaa käytännön esimerkeistä. Ehkä joskus joku tekee palvelun, jossa on yhtä paljon oppimateriaalia kuin youtubessa, mutta Se on opettajien tekemää ja siitä saa korvauksen. Saa käyttää, muttei ole pakko.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-46995626257204213572016-04-16T13:49:49.348+03:002016-04-16T13:49:49.348+03:00Tuen kyllä edellistä anoa:
Antti, entäpä jos opi...Tuen kyllä edellistä anoa: <br /><br />Antti, entäpä jos opiskelijat saavat parhaita arvosanoja kursseista joilla he oppivat eniten ( ! ) ja siksi myös pitävät frontaalioeptuksesta? <br /><br />Yksi tosiasia johon Wikipediaa ei tarvita. Lukutaito. Se on pohjoismaissa jyrkässä pudotuksessa monilla lukuataidon eri osa-alueilla. Ruotsissa lähenee jo kymmentä prosenttia käytännössä lukutaidottomien päättodistuksen saavien osuus. <br /><br />Lääke tähän: lisää ryhmiä, lisää itsenäistä oppimista, lisää ilmiötä? Lisää käyttöliittymän näpelöintiä? Ehkä. Ehkä ei. <br /><br />Olen alkanut miettiä onko monen opettajan into tässä ilmiöoppimisessa ja siinä että laitetaan oppilaat "itse" "tutkimaan" ehkä oma epävarmuus omasta osaamisesta? En sano että niin on, mutta omia motiiveja sietää aina ajatella. Onko coolia olla jotenkin sivussa ja ohjailla sieltä. Onko taustalla alitajuinen toive omasta paremmasta jaksamisesta? <br /><br />Itse pidän (toistaiseksi jos/kunnes toisin todistuu kun ilmiöillä lähdetään) eniten arvossa fronataaliopetusta, koska saan työssäni jatkuvaa kokemusta ja palautetta oppilaan oppimisesta siten luokassa toimiessamme. <br /><br />Silti, frontaaliopetus ei ole yleisin metodini. <br /><br />Itsenäisen työn eri muotoja käytätän paljon. Sehän näyttää ulospäin ainakin moderneimmalta varsinkin lasi-ikkunan takaa tarkastellessa. Koulutoimen virkamiehet tykkää. <br /><br />Syksystä lähtienhän metodi ykkönen sitten on ilmiö-meno, koska työnantaja on niin viisaudessaan päättänyt. Saammekin sitten ensi vuonna ihan relevanttia tietoa mitä oppimisessa tapahtuu, mikrotasolta ainakin. Ehkä tässä käy oikein hyvin. Tai ehkä menemme takapakkia että hulahtaa. <br /><br />Jotenkin pääasiana tulee säilyttää tietoisuus siitä oli metodin mikä tahansa, ettei oppilailla tehdä pedagogisia ihmiskokeita, sillä heidän kouluvuotensa ovat heille ainutkertaisia ja tärkeitä, vaikka meille tuleekin aina uutta ikäluokkaa. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-13408931475005736642016-04-15T21:11:39.347+03:002016-04-15T21:11:39.347+03:00Wikipedian sanoin: lähde?. Oppimistulokset ovat he...Wikipedian sanoin: <i>lähde?</i>. Oppimistulokset ovat heikentyneet hieman 00-luvun puolivälin jälkeen, mutta sitä edelsi pitkä tulosten paraneminen.<br /><br /><a href="http://www.npr.org/sections/ed/2014/09/26/345515451/student-course-evaluations-get-an-f" rel="nofollow">Kyselyissä opiskelijat pitävät eniten kursseista, joista he saavat helpoiten hyviä arvosanoja</a>. Oppimisen kanssa näillä arvioilla ei ole mitään tekemistä.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-40776308998836351022016-04-15T16:42:37.146+03:002016-04-15T16:42:37.146+03:00Miksi opettajien koulutustason noususta ja opetusm...Miksi opettajien koulutustason noususta ja opetusmenetelmien kehittymisestä huolimatta oppimisen taso heikkenee?<br /><br />Yliopistoissa toteutetuissa kyselyissä tehokkaimmaksi ja helpoimmaksi opiskelun muodoksi opiskelijat ovat kokeneet perinteisen luennoinnin. Oman kokemuksenikin mukaan kaikki vuorovaikutus tuhoaa oppimisen. Pahimpia ovat ryhmätyöt.<br /><br />Miksi opetusta kehitetään tulosten heikkenemisestä huolimatta? Jääkiekkovalmentaja saisi tuosta potkut, mutta opettajia kannustetaan kehittymään vain lisää eli heikentämään oppimistuloksia lisää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-4932733168663095222016-04-15T10:07:51.792+03:002016-04-15T10:07:51.792+03:00Ainakin uusi OPS pakottaa aiempaa enemmän rakentam...Ainakin uusi OPS pakottaa aiempaa enemmän rakentamaan kollegiaalisia ryhmiä: esim. ilmiöopetusta on vaikea kehittää yksin (vaikka kyllä sekin onnistuu, jos todella haluaa). <br /><br />Pointtisi täydennyskoulutuksesta osui kuin nyrkki silmään. Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-20862052069447735842016-04-15T10:05:39.924+03:002016-04-15T10:05:39.924+03:00Olen aiemminkin (tekstissä Miten hyvä opettaja toi...Olen aiemminkin (tekstissä <a href="http://www.peruskoulupesula.fi/2014/02/miten-hyva-opettaja-toimii.html" rel="nofollow">Miten hyvä opettaja toimii?</a>) viitannut <a href="http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentId=11844" rel="nofollow">Graham Nuthallin artikkeliin</a>, jossa puhuttiin opettajien "rituaalisoituneista rutiineista", jotka saavat opettajat takertumaan itsepintaisesti leuka-ja-liitu-opetukseen.<br /><br />Samassa tekstissä kirjoitin:<br />"Jos opettajuutta opetellaan normaalikouluissa oppilaiden edessä, synnyttävät auskultantit oman päänsisäinen ihanneopettajan mallinsa hyvin sattumanvaraisen prosessin kautta. Yleensä tämä tapahtuu ottamalla mallia niistä omista opettajistaan, jotka olivat tehneet heihin aikanaan vaikutuksen (<a href="http://education.msu.edu/NCRTL/PDFs/NCRTL/IssuePapers/ip897.pdf" rel="nofollow">Zeichner & Gore 1990</a> [PDF]). Näitä malleja ei sen enempää pohdita, eikä aloittelevalla opettajalla välttämättä ole välineitäkään pohtia omaa opettajuuttaan."<br /><br />Frontaaliopetus <b>toimii kyllä</b>, ei sitä muuten käytettäisi. Mutta en usko, että se toimii parhaiten. Veikkaisin, että opettajavetoiseen luennointiin turvaudutaan lähinnä kahdesta syystä:<br />- Siinä on suhteellisen hyvä panos-tuotto -suhde: melko pienellä valmistautumisella pystyy pitämään tunnin, jonka aikana luokkaa saa kontrolloitua vähintään kohtuullisesti<br />- Se ei mene koskaan kovin katastrofaalisesti pieleen: toisin kuin joku projektioppiminen, joka saattaa mennä aivan läskiksi, niin luennoiminen ei koskaan petä täydellisesti. Tämä on riskejä kaihtaville opettajille suuri plussa.<br /><br />Kirjotin tästä aiheesta hieman myös tekstissäni <a href="http://www.peruskoulupesula.fi/2014/05/fiksut-ihmiset-ovat-toisinaan.html" rel="nofollow">Fiksut ihmiset ovat toisinaan erimielisiä</a>:<br />"Jos kehittelemäsi uudistus toimii vain uupumattomien superopettajien ohjauksessa, ei se voi toimia koko peruskoulussa. Miten tahansa suunnittelemmekaan opetuksen, pitää sen olla yleistettävissä kaikille. Perinteinen opettajakeskeinen malli, jossa oppilaat osan ajasta työskentelevät itsekseen tehtävien parissa ja osan ajasta kirjoittavat vihkoon opettajan luennosta, ei voi mennä pahasti pieleen. Se toimii aina. Se ei ehkä ole paras eikä kiinnostavin menetelmä, mutta se toimii ainakin siedettävän hyvin joka kerta. Voitko luvata uudistuksestasi samaa?"Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-88607365420467764932016-04-15T09:35:42.975+03:002016-04-15T09:35:42.975+03:00Ihan samaa mieltä olen ollut jo pitkään. Opettajan...Ihan samaa mieltä olen ollut jo pitkään. Opettajan autonomia on ollut koulutuksemme historiassa varmasti vahvuus, mutta nyt se näyttäytyy myös heikkoutena. Kouluja on vaikea kehittää pitkäjänteisesti, kun jokainen opettaja tekee luokassakaan, kuten parhaaksi näkee. Yksin on vaikea oppia ja täydennyskoulutus vapaaehtoisena kohtaa vain heitä, jotka eivät oikeastaan lisäkoulusta tarvitse. Kouluihin pitää rakentaa opeasti ammatillisia oppivia yhteisöjä. Ja kyllähän semmoista jo tapahtuukin. Ja mitä tulee frontaaliopetukseen, niin valikoituuko opettajiksi heitä, joille luokan edestä johtaminen on luontaista?Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-77830741180572139812016-04-14T15:33:18.676+03:002016-04-14T15:33:18.676+03:00Mainiota pohdintaa. Vastausta kysymykseesi voisi ...Mainiota pohdintaa. Vastausta kysymykseesi voisi hapuilla myös niin, että onko siinä perinteisessä frontaaliopetuksessa jotakin sellaista, jonka vuoksi se nimenomaan valitaan. Esim. se, että se on kaikille osapuolille helpoin ja tutuin?Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.com