tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post6835336481990471831..comments2023-06-01T17:49:20.564+03:00Comments on Peruskoulupesula: Minulla on ongelmia, muut ovat idiootteja.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10014192965025673526noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-56124105054428567752014-08-22T16:00:05.241+03:002014-08-22T16:00:05.241+03:00Mahtavaa!
Tottahan toki minua kiinnostaa nähdä mat...Mahtavaa!<br />Tottahan toki minua kiinnostaa nähdä matskunne; gmail-osoitteeni on antti.varto.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-6755818801167657172014-08-22T10:36:48.316+03:002014-08-22T10:36:48.316+03:00Terve Antti
Työstimme artikkelisi pohjalta lukiol...Terve Antti<br /><br />Työstimme artikkelisi pohjalta lukiolaisille ryhmänohjaustunnin materiaalin. Siinä meillä oli tavoitteena saada heitä havainnoimaan muiden toimintaa ilmiselityksiä syvemmältä ja ymmärtää rakentavan palautteen antamisen merkitys positiivisen ilmapiirin luomisessa. Artikkeli istui hyvin kehittämiskohteeseemme opiskelijoiden osallistamiseen kiusaus- ja häirintävapaan yhteisön rakentamiseksi. Voin lähettää sinulle luomamme materiaalin jos haluat. Mikko Saxberghttps://www.blogger.com/profile/13479899373666245901noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-81088475868525145102014-04-05T10:58:13.851+03:002014-04-05T10:58:13.851+03:00Jutustasi voisi tehdä "huoneentaulun" op...Jutustasi voisi tehdä "huoneentaulun" opettajanpöydän kanteen.<br /><br />Periaatteessa selviä asioita, mutta arjen hulinassa niin unohtuvaisia...Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-80179761908330030432014-04-04T13:45:42.551+03:002014-04-04T13:45:42.551+03:00Kiitos kommentista! Kuten mainitsit, osa oppilaist...Kiitos kommentista! Kuten mainitsit, osa oppilaista jättää vaikka lukematta kokeeseen, jotta myöhemmin voi sitten selittää huonon numeron sillä, ettei lukenut. Tätä kutsutaan sosiaalipsykologiassa <a href="http://www.psychwiki.com/wiki/Self-handicapping" rel="nofollow">itsensä vammauttamisen strategiaksi</a> (self-handicapping). Itsensä vammauttamiseen turvautuvat erityisesti ne ihmiset, jotka uskovat aiemmin onnistuneensa ensisijaisesti onnen ansiosta. Kuten mainitsin kirjoituksessa, avuttomaksi oppineet uskovat lähes aina pärjänneensä vain onnella, joten itsensä vammauttaminen on heidän keskuudessaan todella yleinen ongelma.<br /><br />Oppimisvaikeudet voivat ehdottomasti aloittaa tämän kierteen, joten siksikin ne pitäisi tunnistaa mahdollisimman aikaisin. Erityisopettajat ovat oman kokemukseni mukaan yleensä aika hyviä muuttuvan älykkyyden mallin edistämisessä, kunhan oppilaat vain saadaan tuen piiriin. Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-16036126585245918932014-04-03T22:50:09.479+03:002014-04-03T22:50:09.479+03:00Kiitos blogistasi. Tuosta opitusta avuttomuudesta:...Kiitos blogistasi. Tuosta opitusta avuttomuudesta: myös oppimisvaikeudet myötävaikuttaa sen tulemiseen asenteeksi. Vaikka kuinka yrittäisi ja seuraa epäonnistuminen kokeessa johtaa helposti siihen että ei niin jaksa yrittää koska epäonnistumisen voi sitten selittää vain yrittämisen puutteella. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-91504423307727694692014-03-31T12:28:00.306+03:002014-03-31T12:28:00.306+03:00Kiitos kommentistasi.
Sukupuolen vaikutuksesta mu...Kiitos kommentistasi.<br /><br />Sukupuolen vaikutuksesta muuttuvan älykkyyden malliin on kirjoitettu jonkin verran, ja se on yhdistetty <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Stereotype_threat" rel="nofollow">stereotyyppiuhan</a> käsitteeseen: lyhyesti sanottuna stereotyyppiuhka tarkoittaa sitä, että jos tyttöjä muistutetaan ennen matematiikan koetta siitä, että he ovat tyttöjä, pärjäävät he huonommin kokeessa. Ei tarvitse sanoa, että tytöt "ovat huonoja matikassa" tai mitään sellaista: teorian mukaan kaikki ovat alitajuisesti sisäistäneet jo ajatuksen siitä, että tytöt ovat poikia huonompia matikassa. Siksi pelkkä muistutus sukupuolesta saa tytöt pärjäämään huonommin, sillä heidän mieleensä nousee sisäistetty käsitys tyttöjen huonommuudesta.<br /><br />Muuttuvan älykkyyden malli voi kuitenkin suojata tyttöjä stereotyyppiuhalta:<br />"a growth mindset protects girls and women from the influence of the stereotype that girls are not as good as boys at math (Good et al., 2003, 2009). If a girl with a fixed mindset encounters a challenging task or experiences a setback in math, she is more likely to believe the stereotype that girls are not as good as boys in math. On the other hand, if a girl believes that doing math is a skill that can be improved with practice, she thinks, in the words of Dweck, “OK, maybe girls haven’t done well historically, maybe we weren’t encouraged, maybe we didn’t believe in ourselves, but these are acquirable skills.” In the face of difficulty, girls with a growth mindset are more likely than girls with a fixed mindset to maintain their confidence and not succumb to stereotypes." (<a href="http://www.nature.com/scitable/content/chapter-2-beliefs-about-intelligence-18254975" rel="nofollow">Hill, Corbett & St. Rose: Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics.</a>)Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-51027404018313828612014-03-30T21:44:27.523+03:002014-03-30T21:44:27.523+03:00Korjaus edelliseen: johtaa siis tytöillä vaikeampi...Korjaus edelliseen: johtaa siis tytöillä vaikeampien haasteiden välttämiseen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-12768169690903691262014-03-30T21:41:46.064+03:002014-03-30T21:41:46.064+03:00Kiitos tästä!
Lueskelin tätä ääneen kasiluokkalais...Kiitos tästä!<br />Lueskelin tätä ääneen kasiluokkalaiselle pojalleni ja kiinnostuneena kuunteli eli olisiko hyvää tavaraa myös yläasteikäisille? Poika kommentoi omia tekemisiään, että jos onnistuu niin se on omaa ansiota, mutta niin on epäonnistuminenkin usein oma moka. Mutta ihan hyvä tyyppi hän on kuulemma joka tapauksessa! <br /><br />Erityisesti tytöille tuo lahjakkaaksi kehuminen voi olla vaarallista. Se saattaa johtaa ylisuorittamiseen ja samalla välttämismotivaatioon peruskoulussa/jatko-opinnoissa ja jatkuu jopa työelämässä.Anonymousnoreply@blogger.com