tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post8272546754116224305..comments2023-06-01T17:49:20.564+03:00Comments on Peruskoulupesula: Voihan Welling! Yhteisymmärrystä rakentamassaAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10014192965025673526noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-34915249148477221612021-11-19T19:52:18.034+02:002021-11-19T19:52:18.034+02:00Welling the GOAT
Welling the GOAT<br />Mlg Jonnehttps://www.blogger.com/profile/05107488965938322863noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-19521978433463626642018-07-01T04:35:19.172+03:002018-07-01T04:35:19.172+03:00Welling oli vanha biologian ja maantiedon opettaja...Welling oli vanha biologian ja maantiedon opettajani. Allekirjoitan jokaisen kohdan mistä hän puhuu. Olen päässyt kokemaan vanhan analogisen ajan peruskoulussa ollessani ~15 vuotta sitten sekä uuden digitalisoituneen lukioajan aikuislukiossa nyt.<br /><br />Welling on hel****n taitava opettaja ja loistava pedagogi. Jokaisen pitäisi mennä viikoksi seuraamaan hänen opetustaan. Yksikään tabletti ei edelleenkään korjaa sitä kynän, paperin, kalvon ja samanaikaisen selostamisen cocktailia. Lyömätön yhdistelmä.<br /><br />Kasperi K.<br />7D-9DAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-42703326280605643672014-05-24T15:58:39.129+03:002014-05-24T15:58:39.129+03:00Opetuksen ja oppimisen uudistus ei voi koskea vain...Opetuksen ja oppimisen uudistus ei voi koskea vain peruskoulua. Maailma muuttuu ja opiskelijat tulevat toimimaan maailmassa jota ei vielä ole, eli tulevaisuudessa. Kyllä ihan kaikilla koulutusasteilla mietitään kuumeisesti että miten voidaan vastata muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin. Lähdetään vaikka siitä, että enää ei "valmistuta" mihinkään ammattiin ja useimmat hankkivat monta ammattia ja vaihtavat usein työpaikkoja ja maanosia.<br />Luin tänään arvostamani tutkijan, professori Lea Pulkkisen lausunnon hyvinvoinnista:<br /><br />Nykyinen kilpailu kaikenlaisista suorituksista johtaa siihen, että häviäminen kasautuu, kun keskitytään älyllisiin toimintoihin. ja jatkoa: Pulkkinen näkee suomalaisen koulun muuttuneen tuloskeskeiseksi ja materialistiseksi, koska sitä on kehitetty opettajien, ei oppilaiden näkökulmasta.<br /><br />Luulenpa, että lukiossakaan ei voida ohittaa näitä huolia. Lopulta kai kaiken koulutuksen peruspohja on siinä, että huolehditaan siitä, että jokainen saa resurssinsa käyttöön, jotta yksilö voisi elää hyvin ja olla osa yhteiskuntaa. rakentavasti. Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-4302544419029029292014-05-22T22:00:19.413+03:002014-05-22T22:00:19.413+03:00Minun kommenttini venähti niin järkyttävän pitkäks...Minun kommenttini venähti niin järkyttävän pitkäksi, että julkaisenkin sen erillisenä blogitekstinä. Ajatuksia siis heräsi! <br /><br />Kommentoin tässä vain sen verran, että osa erimielisyyksistä johtuu lukion ja peruskoulun opettajien näkökulmaeroista. Lukio-opet ovat tietysti ennen kaikkea huolissaan siitä porukasta, joka jatkaa lukioon. Peruskoulu ei kuotenkaan ole yksinomaan lukioon valmistava oppilaitos, joten luonnollisesti pk-opettajilla on hieman eri näkökulma siihen, mitkä ovat suurimpia ongelmia tai parhaita ratkaisuja. Olisi ihan kuviteltavissa, että peruskoulua haluttaisiin kehittää sellaiseen suuntaan, jossa lukioon menijöiden taitotaso hieman laskisi, mikäli vastineeksi oppilaiden hyvinvointi kokonaisuudessaan paranisi. Tai vastaavaa. Myös luokanopettajien ja aineenopettajien välillä on näkökulmaero, joka kannattaa pitää mielessä, kun puhutaan "peruskoulun uudistamisesta".Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-20199649280577832312014-05-22T19:37:52.126+03:002014-05-22T19:37:52.126+03:00Huoah! Olen kyllä tässä debatissa niiin tuohilampi...Huoah! Olen kyllä tässä debatissa niiin tuohilampilainen. <br />Kolmesta asiasta haluan kommentoida (vaikka hirmu vähän on kommentteja...)<br />1. Koulutus ei elä umpiossa, vaan kituu silloin hengettömänä. Esikoulu, peruskoulu, toisen asteen koulutus ja korkeakoulut elävät ympäristönsä mukana. Ei ole olemassa "ulkoapäin" tulevaa kritiikkiä, koska koulu on yhteiskunnan sisällä, tärkeä osa sitä. Opehuoneesta sitä ei aina huomaa, mutta näin on. Yhteiskunta muuttuu, koulu muuttuu, vaikka tekisi kipeää.<br />2. Opettamien on palvelutehtävä. Oppilaita vastaanottava opettaja ei voi tilata itselleen sopivia oppilaita. Hän kysyy: Mitä oppilaat jo osaavat? Mitä minun pitäisi opettaa uutta? Miten oppilaat voisivat parhaiten liittää uuden osaamisen jo osaamaansa? Minusta ei opettaja voi myöskään käskyttää edellistä koulutustasoa, silloin menee marssijärjestys sekaisin.<br />3. Kaikista lukiolaisista ei tule tutkijoita. Ja monista tutkijakoulutuksen saaneistakaan ei tule tutkijoita, kuten vaikka Wellingistä. Lukiolaisenkin pitää ennen kaikkea oppia hyväksi ihmiseksi, sellaiseksi joka antaa positiivisen panoksen yhteiskuntaan ja osaa elää täyttä elämää. Se on se vaikein tehtävä, eikä sitä voi missään vaiheessa opettajana itseään pitävä unohtaa. Tiedolla ei sinänsä tulla onnelliseksi.<br /><br />Tarvitaan aika pitkä seuranta ennen kuin voi tuomita "uuden koulun" jota vasta hahmotellaan. Ei sen lopputulosta ole vielä nähty. Pysyvää on ajassamme vain muutos.Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-83332531278810974282014-05-20T23:35:38.540+03:002014-05-20T23:35:38.540+03:00Kiitos tästä ja blogistasi muutenkin! Myös koulula...Kiitos tästä ja blogistasi muutenkin! Myös koululaisten vanhemmalle todella kiinnostavaa asiaa!<br />Anonymousnoreply@blogger.com