tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post8375902550407778876..comments2023-06-01T17:49:20.564+03:00Comments on Peruskoulupesula: HallitsijatAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10014192965025673526noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3453640927736094467.post-33246516063786370062014-03-21T13:40:21.875+02:002014-03-21T13:40:21.875+02:00Teit hyvin eron tässä kirjoituksessa opiskelun muk...Teit hyvin eron tässä kirjoituksessa opiskelun <i>mukavuuden</i> ja <i>mielekkyyden</i> välille. Itse olen miettinyt tätä asiaa lähiaikoina jonkin verran. Kun puhutaan viihtymisestä peruskoulussa, tulee osapuolten välille usein isoja väärinymmärryksiä. Toinen ajattelee "viihtymisen" tarkoittavan leffoja ja karkinsyöntiä, toinen taas ajattelee mielekästä opiskelua. <br /><br />Rauno Haapaniemen <a href="http://kasvatusyhteisot.blogspot.fi/2014/03/operanking-kiusallinen-mahdollisuus.html" rel="nofollow">kirjoitus opettajien "rankinglistasta"</a> toi mieleeni taas sen, miten eri tavalla opettajat ajattelevat "kivan" opettajan toimivan. Minun nähdäkseni opettaja, joka antaa oppilaiden syödä karkkia ja päästää tunnilta etuajassa voi saada "rennon" open maineen, mutta hän myös menettää nopeasti oppilaiden kunnioituksen, mikäli muuten opetuksessa ei ole ryhtiä. Opettaja, joka vaatii oppilailta paljon, mutta tekee oppimisen mielekkääksi, on puolestaan sekä kunnioitettu että pidetty.<br /><br />Autonomian lisääminen tuntuu minustakin hyvältä tavalta saada opetuksesta mielekästä, vaikka tuleekin muistaa, että peruskoulussa oppilaiden innostaminen itsenäiseen työskentelyyn on usein huomattavasti hankalampaa kuin yliopistossa. Kokeilut jatkuvat.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.com