tiistai 23. heinäkuuta 2013

Jippii, valmistuin - nyt töihin! Eli rekrytointi, osa 1: pätevyys


Tunnettuja ongelmia nykypäivän työelämässä koulujenkin kohdalla ovat määräaikaisuuksien ketjutukset sekä epäpätevien palkkaaminen. Esimerkiksi tuttavaltani, vastavalmistuneelta maisterismatematiikanopettajalta meni juuri virka sivu suun. Vaikka hän oli ehtinyt hoitaa tehtävää määräaikaisena, valittiin virkaan kuitenkin epäpätevä kunnanvaltuutetun puoliso. Älkää kysykö miten asia muodollisesti saatiin hoidettua: valitukset ovat sentään vireillä. Itse olen aikoinaan ollut kolmena perättäisenä lukuvuotena määräikaisena pätkätyöläisenä arvostetussa helsinkiläisessä lukiossa vailla selkeää perustetta määräaikaisuuteen. Nämäkin määräaikaisuudet loppuivat kuin seinään, kun edessä oli puolen vuoden poissaolo äitiysloman vuoksi. Tilalle (siis myös äitiysloman jälkeen) tuli tuolloin vielä epäpätevä itseäni huomattavasti kokemattomampi matematiikanopettajaopiskeija, joka kaiken lisäksi oli suorittanut pedagogisia opintojaan yliopistolla minun ohjauksessani.

Räikeimpien tapausten lisäksi käytetään näppärämpiäkin konsteja. Tuntemani pätevät ja osaavat kahden opetettavan aineen maisterit eivät pääse edes haastatteluihin, kun virkaan ilmoitetaan vaadittavan pätevyys esimerkiksi yhdistelmällä matematiikka-kemia-maantieto. Koulun sisällä olisi toki helppo jaotella tunteja matematiikan, kemian ja maantiedon pätevyyden hankkineiden kesken, mutta tarkoitus onkin vain asettaa reunaehdot, joita todennäköisesti kukaan ei täytä jotta voidaan oikeuttaa epäpätevän määräaikaisen "opettajan" palkkaaminen seuraavaksikin lukukaudeksi.

Pätevien, työtä etsivien opettajien lisäksi tunnen ylioppilaita, jotka ovat vuodesta toiseen nauttineet suojatyöpaikostaan kunnallisissa kouluissa (alleviivaus: siis vailla mitään pidemmälle menevämpää koulutusta). Lukio on toki yleissivistävä koulutus, mutta että "hyvä tyyppi" ei saisi lainkaan lihaa pedagogisen luustonsa ympärille 300 opintopisteen maisteriopinnoista kautta maailman hehkutetussa opettajankoulutusjärjestelmässämme? Että opettaa voi, kun on itse lukenut opetettavat kirjat - syvempää osaamista tai tietoa siitä, mistä oppikirjojen "tieto" on muodostunut, ei tarvita?

Uskon vakaasti, että koulut jotka säästäväisyyden nimissä pyörittävät tätä epäpätevyyden rulettia sahaavat vain omaa oksaansa. Tänä päivänä perheissä ymmärretään hyvin missä kussakin koulussa mennään, ja valinnat lasten suhteen tehdään sen mukaisesti. Huonosti johdetut koulut menettävät vetovoimansa, ja ennen pitkää niiden määrärahoja ajetaan alas ja aletaan uhkailla lakkauttamisella - tai sitten ilmapiiri vain yksinkertaisesti kurjistuu, eikä lyhytnäköisyyttä arvostanut rehtori lopulta itsekään viihdy työpaikassaan.

Hyvälle opettajalle löytyy onneksi vielä töitä - hyvistä työyhteisöistä. Onnea jokaiseen työn- ja työntekijän hakuun tulevan syksyn jäljellä olevien tehtävien osalta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti