tiistai 25. kesäkuuta 2013

Kurin hyödyllisyydestä motivoinnin (kuviteltuun?) vaikeuteen


Oppilaat voi pakottaa opiskelemaan, muttei oppimaan. Sama pätee eläinten koulutukseen: pakottaa voi, mutta jotta kyse olisi yhteistyöstä, on kumpikin osapuoli saatava tekemiseen halukkaaksi. 

Tähän liittyen parhaimman koskaan kuulemani ajatuksen luin uusimmasta Hippos-lehdestä (nro 4/2013, s.13). Siinä maineikas kouluratsastaja ja ratsuvalmentaja Kyra Kyrklund kertoi tarinan, jota oli itse todistanut vuosia aiemmin: "Hevosta pitää osata lukea. Jos se on peloissaan ja pää ylhäällä, sitä ei pidä usuttaa menemään autoon. Tästä tulee mieleeni tapaus Ruskeasuolta, kun aikanaan neiti Eva Wrede käveli kainalosauvoillaan paikalle, kun kaksi miestä yritti hakata pitkillä raipoilla hevosta koppiin. 'Te ette ole varmaan ikinä yrittäneet saada naista sänkyynne', hän tuhahti".

Ja vielä rautalangasta: muutamaa numeroa aiemmassa Hippos-lehdessä (nro 1/2013, s. 66) esitellyn jalostusori Fernetin omistaja Markus Lindholm kertoo: "Kun Fernet oli nuori ja lähdössä Verdeniin nuorten hevosten MM-kilpailuihin, niin se keksi, että se ei mene autoon. Siinä tilanteessa sitä ei uskaltanut yhtään komentaakaan, kun tärkeimmät kisat olivat niin lähellä. Ajattelimme, että Fernetillä on voima, mutta meillä on aivot, ja laitoimme edellä autoon shetlanninponitamman. Heti rakastunut Fernet käveli suoraan kuljetusautoon. Poni tuotiin etusillan kautta ulos, ja matka saattoi alkaa".

Millaisia kokemuksia asiasta on oppilaiden kohdalla käytännössä? Kommenttien muodossa kutsuisin jakamaan hyväksi havaittuja vinkkejä!

2 kommenttia:

  1. Tärkeitä juttuja! Ajatuksia: Matikkaa vai laskentoa? Intoa vai puurtamista? Tykkääkö luokanopet matikasta?

    VastaaPoista
  2. Niin, matikan ja laskennon välillä ei liene "oikeaa" vastausta: yritysmaailma haluaa yhtä, sivistys toista, yhteiskunta varmaan molempia. Mutta jos OPSia seurataan, niin ainakaan pelkällä laskennolla ei täytetä vaatimuksia. Siis sekä matikka että laskento (katsokaapa myös postaus Oppikirjan tulevaisuus osa 2), ja sekä oppimisen iloa että sinnikyyden harjoittelua!

    Saisikohan mukaan luokanopettajien näkemyksiä? Tutkitusti LO-joukossa on sekä matikkapelkoisia että sitä taitamattomia. Missä määrin puhutaan ongelmasta?

    VastaaPoista